10 event trends voor 2021: ben jij er klaar voor?

Ieder jaar zijn er weer een aantal trends te zien als het gaat om event organisatie. En dit jaar zijn dat wel hele bijzonder. Na een onzeker jaar voor onze branche, is het belangrijk om vooruit te kijken en te bepalen hoe we de toekomst van evenementen gaan invullen. Want dat er heel veel mogelijk is, is iets wat zeker is. We nemen je mee in de top 10 trends voor dit jaar!

Ga direct naar:

Trend 1 hybride evenementen blijven bestaan

Trend 2: Je kop boven het maaiveld uitsteken

Trend #3: online netwerken

Trend 4#: focus op beleving

Trend #5:  complete ontzorging onder één dak

Trend #6: groei van all-in-one online eventplatformen

Trend #7: interne communicatie wordt alsmaar belangrijker

Trend #8: de ROI was nog nooit zo makkelijk meetbaar

Trend #9: belevenismarketing

Trend #10: nu is het moment om te experimenteren

 

Trend #1: hybride evenementen blijven bestaan

Doordat fysieke evenementen vrijwel onmogelijk waren vanwege alle maatregelen rondom het coronavirus, werden veel evenementen noodgedwongen in een online vorm gegooid. Waar we voorheen weinig aandacht schonken aan bijvoorbeeld een livestream, is online nu waar het gebeurt. Al voor COVID-19 in Nederland de kop opstak, organiseerden wij al hybride events. Daarom weten wij als geen ander dat online events niet slechts een ‘vervanging van’ zijn, maar dat je juist online ook een volwaardig evenement kunt organiseren. Online liggen bovendien talloze kansen:

  • Je bereik wordt enorm vergroot omdat je niet meer bent gebonden aan een fysieke locatie of een maximale capaciteit; 
  • Mensen kunnen vanuit hun woonkamer deelnemen aan jouw event: dat betekent geen reistijd meer!
  • Er zijn nieuwe manieren van interactie mogelijk. Denk aan polls en interactieve sessies.

Om deze redenen zijn wij ervan overtuigd dat hybride evenementen niet meer weg te denken zijn uit ons leven. Wil je meer weten over hybride evenementen? Download whitepaper hybride evenementen

 

Trend #2: Je kop boven het maaiveld uitsteken

 

Een andere trend die we zien, is dat steeds meer bedrijven hun eigen evenement organiseren. Niet meer opgaan in de massa op een internationale beurs, maar juist bouwen aan je eigen merk en naamsbekendheid. Een groot voordeel hiervan is dat je 100% controle hebt over de uitstraling van je evenement en de branding. Jouw publiek herkent meteen dat het gaat om jouw bedrijf en hoeft niet te zoeken tussen alle stands. Dit is online ook heel goed mogelijk. 

 

In deze trend zien we ook tussenvormen. Een voorbeeld hiervan is die van Kisuma Chemicals. Wij organiseerden een eigen evenement voor ze in een hotel náást een grote internationale beurs. Het grote voordeel hiervan was dat het publiek toch al op locatie was en dus makkelijk kon deelnemen. In plaats van geld te stoppen in een dure stand, kun je je geld gebruiken voor de aankleding van je eigen event. Je bent hierdoor zelf in control over de uitstraling, de inhoud van je evenement en welke prikkels jouw publiek ervaart. Deze trend is jaren geleden al ingezet door Apple. 

 

Trend #3: online netwerken

 

Eén van de belangrijkste onderdelen van een fysiek evenement is het netwerken met andere bezoekers. Veel mensen denken dat netwerken tijdens een online event veel te ingewikkeld of zelfs onmogelijk is. Maar dat is allesbehalve waar! Alles wat je offline kunt doen, kun je zeker ook online doen. Online netwerken is juist erg makkelijk en kan in sommige gevallen ook een stuk laagdrempeliger zijn dan live netwerken. Denk bijvoorbeeld aan een netwerkcarrousel: je wordt iedere 5 minuten aan een andere deelnemer gelinkt en spreekt op die manier veel verschillende mensen. En omdat het geautomatiseerd gaat, hoef je enkel te wachten wie je voor je krijgt. Super handig!

 

Trend 4#: focus op beleving

 

Waar we ten opzichte van vorig jaar in gaan groeien, is de merkbeleving tijdens een online evenement. Want de beleving van jouw deelnemers is bij een online evenement misschien wel belangrijker dan bij een fysiek evenementen. Omdat men niet kan rondlopen en niet live van de sfeer kan proeven, zit het hem online echt in de details. 

 

Tot nu toe zagen we online events voornamelijk terug in talkshow settings of een livestream van de presentaties. De focus lag met name op het vertalen van de inhoud naar een online format. Maar eventorganisatoren zijn altijd op zoek naar vernieuwing. In 2021 zullen we daarom meer manieren gaan zien om ook voor online deelnemers een ultieme beleving te creëren. Bijvoorbeeld in de vorm van audiovisuele shows, meer interactiemogelijkheden of virtueel entertainment. Alles om ervoor te zorgen dat jouw deelnemers het gevoel hebben dat ze een écht evenement bijwonen. 

 

Trend #5:  complete ontzorging onder één dak

 

Van het organiseren van toffe offline events tot hybride en online events: steeds meer bedrijven brengen hun complete eventorganisatie bij één organisatie onder. Ze willen complete ontzorging en zoeken een partij die niet alleen offline erg goed waren, maar die ook online een echt WOW event weten neer te zetten. Van de technische en visuele aspecten tot aan de beleving en ervaringen voor jouw deelnemers. Houd hierbij ook rekening met een partij die thuis is in het instellen van de software, de camera’s en het ontwerp van het decor.  Meer over Bano vindt u hier.

 

Trend #6: groei van all-in-one online eventplatformen

 

Het afgelopen jaar is er extreem veel veranderd in het organisatieproces van een event. Zo kregen we te maken met ‘online’ en moest er nieuwe apparatuur en software aan te pas komen. Het organiseren van een online event gaat nou eenmaal anders dan een fysiek evenement. Maar welk eventmanagementplatform kun je nou het best gebruiken voor die verschillende soorten events?

 

Op dit moment zien we dat er veel verschillende tools worden gebruikt bij het organiseren van een (online) event. Mails worden verstuurd vanuit Mailchimp, deelnemersregistratie vindt plaats in Eventbrite, de livestream wordt veelal via Vimeo weer naar een ander platform gestreamd en er wordt ook nog een aparte stem- en feedbacktool gebruikt. Al die verschillende software is niet erg future proof. 2021 wordt daarom het jaar van eventtechnologie. We zullen nieuwe platformen en tools zien ontpoppen om organisatoren écht te ontzorgen. Alles-in-een platformen waarmee je van kop tot staart een online of live event organiseert, zonder gedoe met extra software of kosten. Een perfect voorbeeld hiervan is Let’s Get Digital. Meer weten over dit platform? Klik dan hier! 

 

Trend #7: interne communicatie wordt alsmaar belangrijker

 

Door het massale thuiswerken in 2020 zijn veel kantoorruimtes geslonken en vergaderingen geschrapt. Ook de fysieke kerst- of nieuwjaarsborrel konden we op ons buik schrijven. Veel bedrijven worstelen met de betrokkenheid van hun personeel omdat ze op afstand werken. Daarom is het belangrijker dan ooit om de interne communicatie naar een hoger niveau te tillen. We verwachten een flinke stijging te zien in het aantal (online) personeelsbijeenkomsten en interne evenementen. 

 

Denk bijvoorbeeld aan een maandelijkse virtuele meetup met het hele personeel, waarbij telkens een andere afdeling doelen of hoogtepunten presenteert. Of organiseer een live kennisevent voor je eigen medewerkers met boeiende sprekers. Het is in 2021 cruciaal om de interne betrokkenheid te stimuleren. En hoe kan dat beter dan door regelmatig samen te komen? We schreven ook een andere blog over het betrokken houden van je medewerkers! 

 

Trend #8: de ROI was nog nooit zo makkelijk meetbaar

 

Dat de ROI van je evenement belangrijk is, weet jij als eventorganisator natuurlijk dondersgoed. Maar of het meten van de ROI tijdens een offline event nou zo vanzelfsprekend is? Volgens ons niet. Er zijn tal van manieren om de ROI bij een offline event te meten, maar vaak wordt dit niet inzichtelijk gemaakt. Door de enorme opkomst van online events, kunnen we de ROI makkelijker meten dan ooit. Online heeft ons laten zien hoe belangrijk de ROI is: daar kunnen we niet meer omheen. De opkomst van hybride en online evenementen zorgt voor veel manieren om data te verzamelen en je event inzichtelijk te maken. Zo kun je meetbaar maken welke acties je deelnemers ondernemen en zo beter achterhalen welke interesses zij hebben. Ook sponsoren kunnen precies zien hoeveel deelnemers op hun uitingen hebben geklikt of hun sessie hebben bekeken. Doordat alle data online verzameld wordt, kun je deze ook eenvoudig in een rapportage of dashboard weergeven. Zo wordt het nog beter inzichtelijk wat de ROI van het evenement is.

 

Trend #9: belevenismarketing

 

Veel merken en organisaties zetten belevenismarketing in om een onvergetelijke WOW ervaring te creëren onder hun doelgroep en een connectie op te bouwen met jouw bedrijf of merk. Maar veel manieren waarmee deze vorm van merkactivatie voorheen werd ingezet zullen we in 2021 niet per se terugzien. Geen Lipton bar of Coca-Cola truck op je favoriete festival. Geen Heinekenplein op dat ene concert. En dat terwijl persoonlijk contact nu belangrijker is dan ooit. Daarom zullen merken andere manieren moeten vinden om beleving en verbintenis te creëren bij hun doelgroep. Wij verwachten dat we in 2021 veel meer kleine, lokale merkactivaties zullen gaan zien. Merken zullen meer gaan inspelen op relevante niche communities in plaats van het grote publiek. Zowel online als offline. 

 

Trend #10: nu is het moment om te experimenteren

 

Iets wat de coronacrisis ons zeker heeft geleerd, is dat niets zeker is. Niets is vanzelfsprekend of duurt voor eeuwig. We hebben allemaal razendsnel moeten schakelen en dat heeft op zijn beurt gezorgd voor nieuwe kansen en mogelijkheden. Maar waarom niet blijven experimenteren? Niet tevreden zijn met hoe je het nu doet, of permanent van koers veranderen, nee: experimenteer! Probeer dingen uit. Wat werkt voor jouw bedrijf en welke kansen liggen er voor het oprapen? Denk aan webinars, podcastseries of video’s. Grijp 2021 aan om niks vast te leggen. Geen commitments, maar vallen en net zo hard weer opstaan. 

Schrijf je nu in voor een online experience

Erwin Balkema

Erwin Balkema

Erwin Balkema owner of Bano Can we also help you realize a successful event or exhibition participation online or hybrid? Bano Event Technology

Related Posts

Trends in Events 2019

De technologie ontwikkelt zich in een razend tempo. Ook in de evenementenbranche is dit...

CONTINUE READING

Trends in Events 2018

Wat zijn de belangrijkste trends in de eventbranche voor 2018? Hoe speel je slim in op deze...

CONTINUE READING

Tips voor eventcommunicatie

Event communicatie heeft zich de afgelopen jaren enorm geëvolueerd. Waar eerder het...

CONTINUE READING